Een dubbelrol: werken voor de Bieeënkorf én het onderwijs

1 maart 2022

Een dubbelrol: werken voor de Bieeënkorf én het onderwijs

Liselot (27) en Jezebel (49) werken beiden als pedagogisch medewerker bij de Bieënkorf en sinds vorig jaar óók als onderwijsassistent bij Mijnpleinschool Wijhe. “Het basisonderwijs heeft me altijd al geboeid,” vertelt Liselot. “Via de Bieënkorf heb ik al eerder met veel plezier op scholen in Wijhe gewerkt. Toen de mogelijkheid ontstond om als onderwijsassistent aan de slag te gaan, heb ik geen moment getwijfeld. Ik vind de combinatie erg leuk. Het didactische op school en het vrije van de buitenschoolse opvang (BSO). Voor mij persoonlijk heeft het ook voordelen, want door de combinatie kom ik aan een fulltime baan. Dat is met alleen het werken op de BSO simpelweg niet mogelijk.”

Dat laatste geldt ook voor Jezebel. “Op de BSO werk je normaal gesproken alleen ’s middags. Door nu ’s ochtends bij Mijnpleinschool Wijhe te werken, heb ik een langere werkdag. Ik vind de combinatie vooral héél leuk en werkinhoudelijk interessant. Op school ondersteun ik de leerkracht door aanwezig te zijn in de klas, vragen van kinderen te beantwoorden na de instructie van de juf en kinderen in kleine groepjes te begeleiden. Dat ik zowel op school als de BSO werk, heeft ook voordelen voor kinderen. Als je op school dezelfde kinderen ziet als op de BSO, ben je een bekend gezicht voor kinderen en andersom.” Liselot kan dit beamen: “Je ziet meer van kinderen en kunt daardoor beter een beeld vormen van een kind. Als kinderen op de BSO over hun dag vertellen, weet ik waar ze het over hebben. Als er op school dingen gebeurd zijn zoals een verjaardag, ruzies of valpartijen weet ik dat al. Laatst had een kindje op de BSO last van haar knie. Ik vroeg haar hoe dat kwam, maar ik had er even niet aan gedacht dat ze op school gevallen was. Dus ik kreeg als antwoord ‘dat weet je toch wel? Ik was op school gevallen!’

Zowel Jezebel als Liselot vinden het waardevol dat de Bieënkorf en school steeds meer met elkaar samenwerken. Voor de toekomst hopen ze dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers elkaar in het belang van kinderen nog beter kunnen vinden. De eerste stappen zijn in ieder geval gezet!